fbpx
Image Alt

Voeding (Je bent wat je eet)

food is fuel

Voeding (Je bent wat je eet)

Voeding is momenteel een een veel besproken onderwerp.
Dit is niet zo gek gezien onze voeding voor een enorm groot deel bepaalt hoe we ons voelen. Termen als ”je bent wat je eet” of ”eat like 
trap,feel like crap” benadrukken dit goed.

Voeding is onze brandstof

Voeding is simpelweg dé brandstof voor ons lichaam! Ik vergelijk het vaak met een auto. Wat gebeurt er wanneer je diesel in een benzine auto tankt of wanneer de olie op is? Precies, de auto loopt vast, gaat sputteren en er ontstaat schade aan de motor. Dat geldt prec

ies hetzelfde voor ons lichaam. Veel fysieke en mentale klachten zijn te wijten aan een verkeerde eetpatroon en/of te veel of te weinig eten. Voeding is dan ook vaak een onderschat onderwerp.

De basis

Besef dat voeding echt de basis is, of je nou wilt afvallen, wilt aankomen of gewoon gezond wilt blijven (of worden). Het is van groot belang voeding echt op nummer 1 te gaan zetten op je to-do lijst. Het is immers een primaire levensbehoefte. Wanneer je hiermee actief aan de slag gaat zal je zien dat je je niet alleen beter voelt, maar dat ook je doel veel sneller wordt behaald.

Goede brandstof

Uiteraard is het belangrijk om wel de juiste dingen te eten. Voedsel (brandstof) waar je lichaam (motor) blij van wordt. Bij mijn opleiding heb ik een mooie korte omschrijving geleerd; “alles wat vliegt, zwemt, rent of groen is, maar geen barcode heeft”. Oftewel vermijdt zoveel mogelijk kant en klare producten, frisdranken/vruchtensappen (welke vol met suikers zitten), koek, snoep en chips en vervang deze door verse groenten en fruit en eet bijvoorbeeld wat meer volkoren producten, zaden, rauwe noten, kip en vis.

Kleine aanpassingen

Probeer aanpassingen stapsgewijs te doen, omdat een te grote verandering vaak niet werkt. Vervang bijvoorbeeld je broodje als lunch eens door een salade met kip of tonijn, noten, komkommer en andere gezonde toevoegingen. Alleen door deze kleine aanpassing eet je al 2 keer groenten op een dag wanneer je s ’avonds ook groenten eet. Bij het avondeten is aan te raden langzaam je hoeveelheid groenten te verhogen. Vervang bijvoorbeeld eens wat vaker de aardappel, pasta of rijst met een zoete aardappel of een andere groente. Hierdoor eet je al snel 200 tot 400 gram groente per dag!

Conclusie

We vergeten vaak hoe belangrijk voeding is voor onze algehele gezondheid. Zet (gezonde) voeding echt als prioriteit en je zult merken dat je je veel beter voelt. Zonder de juiste brandstof gaan we haperen en vastlopen. Vermijdt zoveel mogelijk koek, snoep, chips en frisdranken en probeer steeds meer gezondere alternatieven. Door relatief kleine aanpassingen in je voeding veroorzaak je al grote verschillen voor je gezondheid.

Add Comment

log_big_groen

tell me more

Enter your details below and learn about all the perks you get by using Xtrail Explorer.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Or call us for more info:

x