fbpx
Image Alt

Mind muscle connection

mind muscle connection

Mind muscle connection

De ‘mind muscle connection’, van deze term heb je vast wel eens gehoord toch? Maar weet je ook wat de term inhoudt? De mind muscle connection is toch iets belangrijker dan dat veel mensen denken.

Meer dan gewoon trainen

Meer dan 50% van de mensen die lid is van een sportschool of wel eens krachttraining doet, doet simpelweg gewoon de training en gaat daarna lekker naar huis of het werk. Ze staan totaal niet stil bij de mind muscle connection. Deze mensen hebben ook minder snel progressie en lopen eerder tegen zijn of haar plafond aan. Dit komt omdat ze geen gebruik maken van de mind muscle connection.

Wat betekent het nou?

Maar wat houdt het nou in??? Als je goed naar de term kijkt zegt het eigenlijk: gedachte spier verbinding. Dit is ook wat het inhoudt, maar het is niet zomaar iets wat je een twee drie door hebt. Tijdens een oefening, laten we het bankdrukken pakken als voorbeeld, wil je de borstspier trainen. Als je simpelweg gewoon de halter weg duwt gebruik je wel je borstspier, maar ook je triceps, schouders, benen, buik etc. Toch wil je de nadruk op de borstspier leggen. Dit kun je doen door het volgende te doen: tijdens de uitvoering focus je je ‘mind’ voor 100% op de borstspier, vanuit daar wil je het gewicht verplaatsen. Doe dit met een gewicht wat je zelf een keer of twaalf kan drukken. Als je te zwaar gaat drukken, verlies je de controle over het gewicht en ga je met je gehele lichaam het gewicht drukken. Dat wil je uiteraard voorkomen. Ook kun je dingen uitproberen om het gewicht echt vanuit je borst te drukken, zoals je ellenbogen tijdens het drukken zoveel mogelijk naar elkaar toe te drukken. Dit gaat uiteraard niet lukken maar hierdoor activeer je wel extra je borst spier. Kijk of je iets met het tempo kan doen tijdens de oefening of speel met de reps en sets of de rust tussen door. Allemaal kleine veranderingen die jou echt kunnen helpen om controle over je spieren te krijgen.

De voordelen

Wat je gaat merken als je dit een periode doet, is dat je meer controle krijgt over het sturen van je spierenstelsel, je kan oefeningen meer gecontroleerd uitvoeren, je spieren groeien en worden sterker, je gaat vooruit in je oefeningen qua gewicht, sets en reps. Kortom zijn dit allemaal voordelen die je uit de mind muscle connection haalt! Nadelen zijn er niet. Je kan dit bij iedere oefening die gericht is op het trainen van een spier gebruiken.

Add Comment

log_big_groen

tell me more

Enter your details below and learn about all the perks you get by using Xtrail Explorer.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Or call us for more info:

x